IT : Information Technology

 
تاثیر فناوری اطلاعات بر ورزش
نویسنده : P.N - ساعت ٩:٥۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٧/۱۸
 

 

المپیک فناوری اطلاعات

فناوری‌های ارتباطی زیرساخت‌هایی را در زندگی امروز به‌وجود آورده‌اند که دیگر از حاشیه‌پردازی‌های گذشته و طولانی شدن زمان تصمیم‌گیری‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها جلوگیری می‌کند. این زیرساخت‌های ارتباطی باعث افزایش بهره‌وری منابع و جریان‌سازی برای گردش اطلاعات برمبنای سیستم‌های اطلاعاتی می‌شوند و محصول نهایی نیز مبتنی بر فناوری اطلاعات خواهد بود.

انسان در بسیاری موارد می‌کوشد از مشغله‌های روزانه جدا شده و به آرامش یا تمرکز روی مسائلی غیر از کار روزانه بپردازد که یکی از این موارد مشغول شدن به ورزش است. ورزش به‌دلیل ویژگی نشاط‌بخشی دارای طرفداران زیادی است. از سویی ورزش‌های گروهی دارای شرایط خاصی هستند که عده زیادی را در یک مکان جمع کرده و بر یک موضوع متمرکز می‌کند که همین تمرکز انسان‌ها و افکار آنها باعث می‌شود خودبه‌خود فناوری اطلاعات در آنجا ظاهر شده و شرایط را به سمت تسهیل بیشتر شرایط تغییر دهد.

پیشینه ورزش در کشور ما نیز به اقوام آریایی بازمی‌گردد و دکتر گریشمن، باستان‌شناس فرانسوی درباره ورود آریا‌ییان هزار سال پیش از میلاد می‌گوید: «ورزش، تقویت قوای بدنی، مهارت در جنگ، سواری، تیراندازی و راهپیمایی از اصول متداول این مردم بوده ‌است و چنین قومی قطعا باید چالاک و سلحشور و بردبار و قوی‌اندام باشد (ویکی‌پدیا).»

همان‌طور که هفته پیش گفتیم، فناوری اطلاعات به‌طور کلی در 3 لایه بر ورزش تاثیر می‌گذارد: لایه اول در تجهیزات، لایه دوم در بهبود حرکت‌ها و سالم‌سازی محیط و لایه سوم در مدیریت امور ورزشی.

در حدود 10 سال پیش که برای اولین‌بار متخصصان ژاپنی توانستند با استفاده از سیستم تحلیل تصویر رایانه‌ای بازی فوتبال را مورد ارزیابی قرار دهند، ایده و کاربرد فناوری اطلاعات در رسته‌های این‌چنینی نمایان و عمومی شد. در آن سال این کار با برنامه‌ای مبتنی بر زبان برنامه‌نویسی جاوا فراهم شد و هم‌اکنون نیز از همین زیرساخت به‌شکل دیگری استفاده می‌شود.

سیستم‌های تحلیل تصویر نه‌تنها در زمین بازی، بلکه در آزمایشگاه‌های ورزشی و حرکتی استفاده می‌شود. متخصصین آناتومی حرکتی، فیزیوتراپی و بدنسازی با نرم‌افزارهایی که حرکات فرد را شبیه‌سازی می‌کنند، می‌توانند معایب اندامی افراد را تشخیص دهند یا با مطالعه حرکات قهرمانان و نوابغ ورزشی به راز پیروزی آنها در اندام و نوع حرکت‌شان پی ببرند.

سیستم‌های تحلیل تصویر در دسته‌هایی مانند Sports Motion و Medical Motion تقسیم‌بندی و تولید می‌شوند و خود آنها دارای نمونه‌ها و نسخه‌های مختلفی برای کاربردهای گوناگون هستند.

زیرساخت

بیشتر برنامه‌های آنالیز تصویر با دوربین‌ها و حسگرهای خاص کار می‌کنند، اما برخی از این برنامه‌ها مانند MotionPro مدعی است می‌تواند برای هر ورزشی و با هر دوربینی، خروجی تحلیلی ارائه کند که شامل سرعت‌های اجرای حرکات، زوایا و انحناهای موجود در تصاویر مقایسه‌ای باشد.

در سیستم‌های مبتنی بر دوربین‌های خاص نقاط نورانی یا حرارتی یا مغناتیسی را روی اندام هدف ( بدنه موجود مورد مطالعه) قرار می‌دهند که دوربین بتواند این نقاط را شناسایی و با سرعت‌هایی حدود 1500 فریم در ثانیه ثبت کند. بر اساس جابه‌جایی همین نقاط شمای کلی از تصویر به‌دست می‌آید. البته این زیرساخت صرفا مخصوص انسان نیست و تقریبا هر موجود یا موجود متحرکی را می‌توان مورد تحلیل قرار داد.







فناوری اطلاعات در المپیک

پیش از این که چیزی بگوییم خودتان به سایت رسمی المپیک 2012 (

london2012.com) سری بزنید تا امکانات و برنامه‌ها را ببینید. همان‌طور که گفتیم اجتماعات انسانی موجب تقاضای جریان اطلاعات می‌شود و فناوری اطلاعات همین‌جا وارد میدان خواهد شد.

المپیک یکی از اصلی‌ترین رویدادهای ورزشی است که تعداد زیادی را دور هم جمع می‌کند، اما بسیاری به‌دلایلی از جمله فاصله جغرافیایی، هزینه یا زمان نامناسب نمی‌توانند در این جمع حضور یابند. درست همین‌جا فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند نقش یک تسهیل کننده را ایفا کند. در المپیک‌های پیشین موضوع اطلاع‌رسانی از طریق وب و خطوط دیتا داغ بود اما در المپیک آینده یعنی 2012 که در انگلیس برگزار می‌شود جنبه‌ها و جلوه‌های تازه‌ای از این فناوری را خواهیم دید.

انگلستان به‌دلیل سیاست‌های فناوری خود سعی کرده زیرساخت فنی خود را به‌رخ دیگر کشورها بکشد و برای این کار از سال گذشته اطلاع‌رسانی درباره زیرساخت‌های این المپیک را آغاز کرده است. کمیته برگزاری این المپیک دارای یک تیم کاملا مجهز برای فناوری اطلاعات است که برنامه‌هایی از جمله پخش همگانی برنامه‌ها بر بستر وب را فراهم کرده است.

اصولا تماشای یک مسابقه از تلویزیون صفحه گسترده با کیفیت بسیار بالا به‌صورت همزمان آن‌هم با فیلمبرداری حرفه‌ای از چندین زاویه بسیار دیدنی‌تر از یک جای دور در یک استادیوم شلوغ خواهد بود. در المپیک آینده تمام مسابقات با کیفیت HD در داخل انگلستان روی شبکه اینترنتی قابل دریافت است. این کار می‌تواند حجم قابل توجهی از ترددها را کاسته و از تراکم جمعیت در مبادی عبور و مرور کم کند تا نقل و انتقال در محل برگزاری راحت‌تر انجام شود.

بازی‌خورها در المپیک

به‌عقیده برخی از محققان علوم ورزشی بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند آمادگی ذهنی برای مقابله با شرایط را در فرد بالا ببرد. به همین دلیل بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند نقش همکار و مربی را برای ورزشکار ایفا کنند.

کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک و پارالمپیک لندن که به اختصار LOCOG خوانده می‌شود برنامه‌ای برای تولید بازی‌های متناسب با این المپیک تدارک دیده است که اطلاعات کامل آن را می‌توانید از سایت المپیک دریافت کنید. این کار نیز می‌تواند ابعاد مجازی‌سازی و تولیدات دیجیتال را بسیار گسترش دهد. پیش‌بینی این کمیته حضور 70 هزار بازی‌ساز در این مسابقات است.

المپیک سبز

مسوولان برگزاری این المپیک سعی دارند المپیک 2012 را به کم‌زیان‌ترین رویداد ورزشی برای طبیعت تبدیل کنند. لذا تلاش زیادی برای کم شدن استفاده از رایانه‌ها که منبع برق آنها یکی از عوامل آلودگی شناخته شده است، انجام گرفته است.

در این المپیک شبکه‌ای ویژه اطلاع‌رسانی المپیک افتتاح خواهد شد که بر اساس تمام قواعد دیجیتالی فعالیت خواهد کرد. بر اساس گفته‌ها و شواهد فعلی، المپیک 2012 لندن بیش از دوره‌های پیشین خدمات الکترونیکی و مجازی از راه دور در اختیار مفسران ورزشی قرار خواهد داد که به‌واسطه سیستم‌های اطلاعاتی نتایج لحظه به لحظه مسابقات و نیز اطلاعات ورزشکاران در اختیار مفسران قرار خواهد گرفت تا دیگر نیازی به حضور فیزیکی آنها در ورزشگاه یا استودیوهای خبری نباشد.

شرکت مخابراتی (British Teleom (BTبرنامه خود برای اشتراک مخابراتی‌ـ‌ارتباطاتی بازی‌های المپیک 2012 لندن را ارائه داد که در آن از پروژه

London 2012 نام برده شده است و برنامه‌های مختلفی برای ارائه خدمات ویژه روی موبایل خواهد داشت. شرکت Atos Origin نیز که تولید کننده محصولات رایانه‌ای سبز است، محصولات و خدمات خاصی را در این المپیک ارائه خواهد کرد. این برنامه‌ها پیش از المپیک حدود 20هزار ساعت آزمایش خواهند شد تا هیچ نوع خللی در کار پیش نیاید.

المپیک بدون کاغذ

بر اساس آمارها در جریان مسابقات المپیک پکن بیش از 50 میلیون کاغذ توسط چاپگرها به چاپ رسیده که قرار است در 2012 لندن این مقدار به حداقل برسد.







خدمات پردازشی

نرم‌افزارهای ورزشی نیز به‌طور کلی برای تمام رشته‌ها تهیه شده‌اند و مربیان و متخصصان در شاخه‌های مختلف از این نرم‌افزارها استفاده می‌کنند.

خدماتی که گفته شد در ظاهر نوعی خدمات تفریحی است اما پشت پرده سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی، پردازشی و مطالعاتی زیادی می‌توانند از این فرآیند بهره ببرند و همه چیز را تحت کنترل خود داشته باشند.

این کار بدون مدیریت فناوری اطلاعات ممکن نیست. از طرفی مدیریت اطلاعات در بخش‌های دیگر نیز مدیریت این رویداد و سایر وقایع ورزشی را کنترل می‌کنند، یعنی تاثیر در لایه آخر که همان لایه مدیریت است در ورزش، مدیریت مدرن ورزشی نام دارد و فناوری اطلاعات را به خدمت می‌گیرد تا بتواند بهتر، ارزان‌تر، دقیق‌تر و سریع‌تر بر امور ورزشی مدیریت کند.


برای کسب اطلاعات بیشتر به‌سایت‌های زیر مراجعه کنید:

http://www.zebris.de

http://www.sportsmotion.com

http://www.motionanalysis.com

http://www.innovision-systems.com

http://www.motionprosoftware.com